Omakustannealbumilla tarkoitetaan albumia, jonka on kustantanut itse artisti tai yhtye. Omakustannealbumilla ei siis yksinkertaisesti ole ulkopuolisia tuottajia esimerkiksi levy-yhtiön toimesta. Tuottajana sen sijaan toimi artisti itse tai vaihtoehtoisesti joku artistin käyttämistä muusikoista. Omakustanteen kohdalla tuottaja tarkoittaa henkilöä, joka vastaa albumin taloudellisesta puolesta. Tuottajan on kuitenkin hankittava niin sanottu tuottajakoodi tai tuottajatunnus. Artistin ei kuitenkaan tarvitse perustaa yhtiötä, jotta saisi tuottajakoodin. Koodista joutuu kuitenkin maksamaan pienen summan.
Omakustanteen äänittämisen kuluista joutuu vastaamaan itse. Kuluihin kannattaa varata runsas budjetti, sillä äänittäminen, miksaaminen ja masteroiminen vie kauan. On myös hyvä huomioida, että albumia hiotaan niin kauan, että se on täydellinen. Koskaan ei ole syytä julkaista puolivalmista tai liian nopeasti tehtyä albumia, joten äänittämiseen kannattaa panostaa.
Muista hankkia levykoodi
Jokainen albumi tarvitsee levykoodin. Levykoodi koskee koko albumia, kun taas yksittäisille kappaleille myönnetään ISRC-koodit. ISRC-koodi, eli kansainvälisesti tunnettu International Standard Recording Codena, on 12 merkin mittainen tunnistenumero. ISRC-koodi auttaa muun muassa tekijänoikeuden valvomisessa sekä tekijänoikeuskorvausten tilittämisessä. Myös kappaleiden radiosoittoja raportoidaan näiden koodien pohjalta. ISRC-koodi tallennetaan albumiin sähköisesti aina masteroinnin yhteydessä. ISRC-koodiin on sisällytetty maatunnus, tuottajatunnus, asennusvuosi ja viisinumeroinen tallennekoodi.
Kun kaikki koodit on hankittu, on levy julkaisua vaille valmis. Omakustanteen osalta levyn markkinoimisella on paljon painoarvoa. Kun takana ei ole levy-yhtiön markkinointiosaamista, markkinointibudjettia tai yhteyksiä, on sosiaalisella medialla paljon valtaa. Sosiaalisen median kautta uudet artistit pääsevät hyvin esille. Se on myös kannattavaa markkinointia siinä mielessä, että sosiaalisen median markkinointi on joko kokonaan ilmaista tai lähes ilmaista. Facebookissa ja Instagramissa on mahdollista mainostaa pienellä budjetilla. Sen avulla voi tavoittaa helposti tuhansia ihmisiä vain yhdessä vuorokaudessa.
Omakustanteen julkaiseminen vaatii kuitenkin paljon tietoa, jotta kaikki sujuu lain mukaisesti. Jos artistilla ei ole itsellään paljon tietoa käytännön asioista, on hyvä palkata apulainen, joka hoitaa nämä asiat. Tällaisesta apulaisesta tulee artistin manageri. Ilman apuakin kuitenkin pärjää, jos vain jaksaa ottaa asioista selvää ja tehdä kaikki huolellisesti alusta loppuun. Pitää kuitenkin muistaa, että artistin hoitaessa kaikki asiat itse, hän on myös vastuussa asioista.